Ljetne aktivnosti

Ljetne aktivnosti


ljeto aktivnosti

Stiglo je ljeto, dani su nam dugački i sve je postalo opuštenije. Roditelji odlaze na godišnje odmore i više vremena mogu provoditi sa svojom djecom. Važno je kvalitetno iskoristiti to slobodno vrijeme, što više boraviti u prirodi i na otvorenom, a što manje ispred velikih i malih ekrana. Kako bismo vam olakšali, u nastavku donosimo nekoliko ideja za poticanje jezično-govornoga razvoja kod kuće. Svaku od navedenih aktivnosti možete prilagoditi svom djetetu i njegovoj dobi i mogućnostima.

Slikovnice

Svaki dan odvojite vrijeme za zajedničko čitanje u mirnom dijelu kuće, na terasi, livadi i sl. Pritom birajte slikovnice koje su dobno i tematski primjerene. Djetetu čitajte, opisujte i postavljajte pitanja (tko, što, gdje, zašto) o onome što ste pročitali. Zajedno prepričajte pročitano, potičite dijete na komentiranje. Kada čitate, prilagodite svoj ton glasa kako bi djetetu bilo zanimljivije. Dobro je istu slikovnicu proći i više puta i time djetetu olakšati razumijevanje. Kada slikovnicu prođete više puta, namjerno izostavite dio ili pogriješite i čekajte reakciju djeteta (vrlo je vjerojatno da će vas ispraviti). Djetetu možete ponuditi da vama „čita“.

Prijedlozi slikovnica:

  • Pip i Popi - Igra na plaži
  • Pip i Popi - Dan na plaži
  • Mumin na jedrenju
  • S Karlom iz dana u dan: Priče, pjesme, kreativnost i smijeh
  • Jankovi suncokreti

Pjevanje

Pjevanje pjesmica djeci pomaže da razvijaju svoje jezične sposobnosti. Poboljšavaju se vještine slušanja, auditivna percpecija i auditivno pamćenje. Potiče se fonološka svjesnost i osjećaj za ritam. Dok pjevate, stihove popratite pokretima tijela kao dodatan poticaj. Ne brinite se ako vam pjevanje nije jača strana, vaše dijete je sretno jer to činite s njim i posvećujete mu svoje vrijeme i pažnju.

Prijedlozi pjesama:

  • Mi smo djeca vesela
  • Kad je tata tu, sve je juhuhu
  • Kotači autobusa
  • Kad si sretan
  • Hoki Poki

Pronađi kamen

Ovo je igra koju možete igrati na plaži, ali i bilo gdje gdje ima puno kamenja. Djetetu zadajte uputu kakav kamen treba pronaći, npr. Pronađi veliki/mali kamen, okrugli kamen, teški/lagani kamen, glatki/hrapavi kamen. Na taj način bogatite vokabular, vježbate pojmove suprotnoga značenja i pridjeve. Možete i vježbati količinu pa zadati da vam donese 5 kamenčića. Također se može poticati i slijeđenje uputa pa zadajte, npr. Pronađi veliki kamen i hrapavi kamen. Ovisno o djetetovim mogućnostima, upute mogu biti i dulje i složenije, npr. Pronađi dva mala kamena i jedan hrapavi kamen.

Lov na blago

U kući pronađite predmete koje ćete sakriti (npr. škare, auto, olovka, majica, mrkva itd.), a zatim djetetu zadajte što treba tražiti (npr. pronađi čime režemo, čime pišemo, pronađi komad odjeće, povrća itd.). Pitajte dijete gdje traži i neka vam objasni (npr. Tražim u ormaru.) ili kaže koji predmet traži. Kada ga pronađe, razgovarajte o članovima kategorija (Znaš li još neko povrće?) ili u koju kategoriju nešto pripada (npr. auto je vozilo). Možete i pitati dijete (npr. Čime još možemo rezati?). Svakako ga pitajte gdje je našao/la predmet i potičite odgovor punom rečenicom (npr. Gdje si našao/la škare? Našao/la sam ih ispod stola.).

Simon kaže

Vrlo jednostavna igra kroz koju možemo poticati jezično-govorni razvoj. Vi ste "Simon" (možete i biti bilo koji drugi lik iz crtića koji je djetetu drag) i djetetu zadajete upute: npr. „Simon kaže: Dodirni svoj nos.“ Upute mogu biti i dvostruke (npr. „Simon kaže: Digni ruku i skoči.“) ili čak trostruke (npr. „Simon kaže: Dodirni uho, okreni se i reci svoje ime.“). Možete biti i kreativni pa zadati npr. „Simon kaže: Zagrli svoju sestru/brata.“ Kroz takve upute dijete bogati vokabular, ali i vježba jezično razumijevanje, slijeđenje naloga, radno pamćenje. Za poticanje vokabulara i priziv riječi, zadatak može glasiti: „Simon kaže: Nabroji tri životinje.“ Ako trenutno vježbamo izgovor nekog glasa, možete zadati, npr. „Simon kaže: Ponovi s mamom 10 riječi na glas/slovo S“. Također, možete vježbati i predčitalačke vještine, npr. „Simon kaže: Pronađi nešto što počinje glasom A.“ ili „Simon kaže: Rastavi riječ jabuka na slogove.“ Kako bi bilo zabavnije (ujedno dijete vježba čekati svoj red), neka dijete bude Simon i vama zadaje upute. Pritom, povremeno namjerno pogriješite kako bi vas dijete ispravilo (treba pažljivo pratiti što vi radite i upamtiti što vam je zadalo).

Pješčanik

Igrajte se u pješčaniku kanticama, lopatama i plastičnim igračkama. Komentirajte kako stavljate pijesak, u koju kanticu (veliku, malo, crvenu itd.), čime stavljate itd. Prosijte pijesak i komentirajte "Oh ne, sve se prosulo, moramo ponovno napuniti.". Zadajte djetetu gdje i koliko pijeska da stavi, npr. Stavi puuuno pijeska u žutu kanticu. Plastične igračke zakopajte u pješčanik, a dijete treba pronaći ono što opisujete (npr. Treba mi nešto malo i žuto što pliva u kadi.). Kada dijete pronađe, neka vam kaže što je to (patka). Cilj aktivnosti poticanje je jezičnoga razumijevanja, prepoznavanje boja, izvršavanje uputa, zajednička igra...

Igra skrivača

Još jedna jednostavna igra u kojoj dijete možete izložiti bogatom jezičnom inputu. Zadatak je da se vaše dijete sakrije, a vi brojite do 10. Dok ga tražite, komentirajte gdje tražite (npr. Jesi li se sakrio/la iza kauča?). Kada pronađete dijete, pitajte ga gdje se sakrio/la i potaknite da odgovori punom rečenicom (npr. Sakrio/la sam se iza vrata.). Zamijenite uloge i vi se sakrijte pa na kraju ponovno pitajte dijete gdje ste se sakrili. Igru možete igrati i tako da po kući (ili još bolje po dvorištu) sakrijete nekoliko igračaka (5-6). Prije početka igre, sve ih imenujte, a zatim ih sakrijte. Djetetu možete dati i tragove (npr. auto ste stavili u pijesak pa kažete "Jedna igračka je duboko." ili ako je igračka unutra "Auto je unutra."). Uključite i druge članove obitelji u igru. Umjesto igračaka, uzmite šarene loptice i djetetu zadajte gdje ih treba sakriti (npr. Plavu loptu sakrij ispod stola, a žutu u ormar.). Loptice traži drugi član obitelji koji će pritom komentirati gdje traži. Kroz ovakve aktivnosti, kod djeteta potičete jezičnu proizvodnju, odgovaranje na pitanja, prostorne odnose i jezično razumijevanje.

Vodeni baloni

Sva djeca (a i neki odrasli) vole balone na vodu. Recite djetetu da pripremi 10 balona. Zajedno imenujte koje su boje, a zatim ih punite. Komentirajte kako ćete ih sada puniti, pitajte dijete čime se pune. Razgovarajte kako je balon prazan (Zašto je prazan?). Djetetu zadajte koji balon vam treba dati (npr. Daj mi crveni i zeleni balon). Prilikom punjenja vodom, pitajte dijete želi li da bude velik ili mali. Kada su svi baloni spremni, opisujte ih (mekani, glatki, puni, veliki, mali, okrugli). Pitajte dijete koji im se najviše sviđa, koji je veći/manji/najveći/najmanji. Napunjene balone možete bacati u zrak (tko je bacio više/niže), na dvorište (tko je bacio bliže/dalje...). Djetetu će ovo biti igra, a vi ćete poticati proizvodnju, opisivanje, razumijevanje, odnose veće/manje, više/niže...)

Piknik

Organizirajte piknik i neka vam dijete pomogne u pripremi! Razgovarajte o hrani koju ćete ponijeti (voće, povrće, slatkiši...), stvarima i odjeći koju treba odjenuti. Postavljajte pitanja (npr. Zašto nam treba deka?, Što ćemo staviti u košaru?, Što nam treba za sendviče?...). Razgovarajte što ćete sve vidjeti (životinje, biljke), kakvo će vrijeme biti itd. Prilikom pripreme hrane i pića, koristite što više različitih glagola (npr. miješati sok, rezati voće, trgati salatu, puniti bocu, zamotati u foliju...). Pitajte dijete što radite, čime, gdje stavljate itd. Na samom pikniku razgovarajte o okusima i teksturama (npr. čips je slan i hrskav, čokolada je slatka, sok je hladan, sendvič je sočan...). Tijekom piknika napravite slike pa kod kuće možete ispričati što ste sve radili. Kroz ovakvu cjelodnevnu aktivnost moći ćete poticati odgovaranje na pitanja, kategorije, uporabu pridjeva, pripovijedanje, opisivanje, komunikacijske izmjene, proširivati vokabular i iskaze, a sve bez nekih većih priprema (izuzev same hrane).

Dan na plaži

Kada se spremate za plažu, uključite i dijete. Neka vam donese što je potrebno tako da mu zadajete upute (npr. Donesi mi čime se brišemo/mažemo. Donesi mi dvije igračke i bocu za vodu...). Putem razgovarajte što ćete sve raditi (šetati, plivati, roniti...). Na plaži upoznajte dijete s novim riječima (npr. galeb, valovi, školjke, obala, mol...). Potičite ga/ju da vam opisuje, npr. je li kamenje vruće ili hladno, kakvo je more, ima li puno/malo ljudi, je li plitko ili duboko... Zatvorite oči i razgovarajte što sve čujete. Zadajte djetetu da skuplja prirodne materijale (npr. kamenčiće, školjke) pa ih razvrstava (školjke/kamenčići, veliko/malo, glatko/hrapavo...). Za odmor ponesite i slikovnicu pa ju zajedno čitajte. Kao i piknik, ovo je još jedna aktivnost kroz koju ćete potaknuti niz jezičnih i komunikacijskih sposobnosti.

Pjesme

Pjesme ne moramo nužno samo pjevati već ih možemo i recitirati. Na taj način kod djeteta potičemo razvoj fonoloških sposobnosti, proširujemo vokabular i dijete izlažemo različitim rečeničnim strukturama. Možemo ih koristiti i za uvježbavanje pravilnoga izgovora glasova. Ako pjesme često ponavljamo, dijete će ih postupno naučiti i napamet i biti ponosno na svoj uspjeh.
© 2025 Glasnica