Kada k logopedu?

Kada k logopedu?


logoped razvoj

Postavili ste si ovo pitanje jer ste zabrinuti je li kod vašeg djeteta sve u skladu s dobi ili ste uočili da vaše dijete kasni u odnosu na druge vršnjake. Pitate se: je li vrijeme za posjet logopedu? Ako ste razgovarali s drugim osobama u svojoj okolini, vjerojatno ste čuli savjete i rečenice poput: “Nemoj se brinuti, samo je lijen/a.”, “Ma muška djeca su takva!”, “Ni moj bratić nije progovorio do treće godine, a sad je super.”, “Prije treće godine ne trebaš nigdje ići.” itd. Sada ni sami više ne znate što učiniti, slušati okolinu ili potražiti stručni savjet.

U moru dobronamjernih, ali ponekad proturječnih savjeta, donošenje odluke o traženju stručne pomoći može se činiti izazovno. Kako bismo vam olakšali odgovor na ovo pitanje, u nastavku donosimo znakove koji upućuju da je vrijeme za posjet logopedu.

Od rođenja do 18. mjeseca
  • ne reagira na glasne zvukove i ne okreće se prema izvoru zvuka nakon 6. mjeseca života
  • odsutnost smješka i veselih izraza lica do 6. mjeseca i kasnije
  • odsutnost geste pokazivanja (dijete pokazuje prstom), pokazivanja predmeta, dohvaćanja predmeta i mahanja do 12. mjeseca života
  • ne odaziva se na svoje ime
  • ne brblja (ba-ba, ma-ma-ma, ta-ta-ta, ma-ga-ga, ga-ba-ba-ma...)
  • ne maše pa-pa
  • ne odmahuje i ne kima glavom
  • ne slijedi jednostavne naloge poput "Dođi.", "Daj.", "Donesi."
  • sa 16 mjeseci nema riječi sa značenjem
  • s 18 mjeseci govori manje od 20 riječi sa značenjem
Od 18. do 24. mjeseca
  • ne pokazuje tražene predmete i slike na zahtjev
  • ne izražava svoje potrebe, želje i osjećaje verbalno
  • ima poteškoća sa slijeđenjem uputa (npr. Zatvori vrata. Operi ruke. Daj mi čašu i sl. )
  • ne odgovara na pitanja i ne postavlja ih, npr. Tko/Što je to?
  • s 24 mjeseca govori manje od 50 riječi sa značenjem
  • s 24 mjeseca ne slaže rečenice od dvije riječi (npr. Medo papa. Hoću piti. Još soka.)
Od 24. do 36. mjeseca
  • ima siromašan rječnik (ne upotrebljava različite vrste riječi)
  • ne održava kraći razgovor
  • ne izražava svoje želje i potrebe rečenicama od dvije i više riječi
  • ne postavlja pitanja
  • ne odgovara na da/ne pitanja, tko/što/gdje
  • ne slijedi zadane upute i naloge (npr. Daj mi čarape i majicu. Operi šalicu i stavi na stol.)
  • djetetov govor nerazumljiv je široj okolini (npr. odgojitelji, rodbina, obiteljski prijatelji itd.)
Od 3. do 4. godine
  • ne proizvodi složene rečenice (4 i više riječi)
  • ne prepričava prošle događaje (npr. vrtić, odlazak u park, proslava rođendana itd.)
  • ne slijedi trostruke naloge (npr. Operi šalicu, stavi na stol i baci papir u smeće.)
  • ima teškoća s odgovaranjem na pitanja poput zašto/kada/kako
  • ne upotrebljava priloge i prijedloge poput u/na/gore/dolje
  • nepravilno izgovara većinu glasova
  • govor je s 4 godine još uvijek nerazumljiv
Od 4. do 5. godine
  • ne može ispričati jednostavnu priču
  • ne može održavati temu razgovora
  • ima teškoća s uporabom i razumijevanjem prijedloga (u/na/ispod/iza/ispred)
  • nepovezano odgovara na postavljena pitanja
  • često radi gramatičke pogreške (npr. Ja crtala kuća. Pas je velika. Vidim tri jagoda.)
  • pogrešno izgovara različite glasove i mijenja ih (npr. kuća=tuća, sat-tat, lakat-vakat itd.)
  • ispušta glasove i slogove, premješta ih i mijenja unutar riječi (banana=nana, kupati=pupati, lopta=lopa, nokat-notak, klupa=tupa itd.)
  • ne rastavlja riječi na slogove
  • ne prepoznaje rimu u riječima
Nakon 5. godine
  • još uvijek ne izgovara pravilno sve glasove hrvatskog glasovnog sustava
  • ima poteškoća sa slijeđenjem složenih uputa, odgovaranjem na pitanja, razumijevanjem priča i događaja
  • rečenice su jednostavnije strukture i još uvijek se pojavljuju gramatičke pogreške
  • pogrešno upotrebljava prijedloge i ne razumije ih
  • događaje i priče prepričava nepovezano, ne održavajući temu, izostaju uvod, sredina i kraj
  • ne ovladava predvještinama čitanja i pisanja
  • ne pokazuje interes za tisak, slova, čitanje, pisanje

Ako još uvijek niste sigurni trebate li se obratiti logopedu, najkraći odgovor bio bi: Potražite stručni savjet logopeda ako postoji bilo kakva sumnja.

Pokaže li se da je kod djeteta sve u skladu s dobi, moći ćete mirno nastaviti poticati djetetov razvoj znajući da ste provjerili i uklonili svoje sumnje. S druge strane, ako se uoči neki oblik kašnjenja ili odstupanja, moći ćete reagirati na vrijeme i pomoći svom djetetu.

© 2025 Glasnica