
Kada k logopedu?
logoped razvoj
Postavili ste si ovo pitanje jer ste zabrinuti je li kod vašeg djeteta sve u skladu s dobi ili ste uočili da vaše dijete kasni u odnosu na druge vršnjake. Pitate se: je li vrijeme za posjet logopedu? Ako ste razgovarali s drugim osobama u svojoj okolini, vjerojatno ste čuli savjete i rečenice poput: “Nemoj se brinuti, samo je lijen/a.”, “Ma muška djeca su takva!”, “Ni moj bratić nije progovorio do treće godine, a sad je super.”, “Prije treće godine ne trebaš nigdje ići.” itd. Sada ni sami više ne znate što učiniti, slušati okolinu ili potražiti stručni savjet.
U moru dobronamjernih, ali ponekad proturječnih savjeta, donošenje odluke o traženju stručne pomoći može se činiti izazovno. Kako bismo vam olakšali odgovor na ovo pitanje, u nastavku donosimo znakove koji upućuju da je vrijeme za posjet logopedu.
- ne reagira na glasne zvukove i ne okreće se prema izvoru zvuka nakon 6. mjeseca života
- odsutnost smješka i veselih izraza lica do 6. mjeseca i kasnije
- odsutnost geste pokazivanja (dijete pokazuje prstom), pokazivanja predmeta, dohvaćanja predmeta i mahanja do 12. mjeseca života
- ne odaziva se na svoje ime
- ne brblja (ba-ba, ma-ma-ma, ta-ta-ta, ma-ga-ga, ga-ba-ba-ma...)
- ne maše pa-pa
- ne odmahuje i ne kima glavom
- ne slijedi jednostavne naloge poput "Dođi.", "Daj.", "Donesi."
- sa 16 mjeseci nema riječi sa značenjem
- s 18 mjeseci govori manje od 20 riječi sa značenjem
- ne pokazuje tražene predmete i slike na zahtjev
- ne izražava svoje potrebe, želje i osjećaje verbalno
- ima poteškoća sa slijeđenjem uputa (npr. Zatvori vrata. Operi ruke. Daj mi čašu i sl. )
- ne odgovara na pitanja i ne postavlja ih, npr. Tko/Što je to?
- s 24 mjeseca govori manje od 50 riječi sa značenjem
- s 24 mjeseca ne slaže rečenice od dvije riječi (npr. Medo papa. Hoću piti. Još soka.)
- ima siromašan rječnik (ne upotrebljava različite vrste riječi)
- ne održava kraći razgovor
- ne izražava svoje želje i potrebe rečenicama od dvije i više riječi
- ne postavlja pitanja
- ne odgovara na da/ne pitanja, tko/što/gdje
- ne slijedi zadane upute i naloge (npr. Daj mi čarape i majicu. Operi šalicu i stavi na stol.)
- djetetov govor nerazumljiv je široj okolini (npr. odgojitelji, rodbina, obiteljski prijatelji itd.)
- ne proizvodi složene rečenice (4 i više riječi)
- ne prepričava prošle događaje (npr. vrtić, odlazak u park, proslava rođendana itd.)
- ne slijedi trostruke naloge (npr. Operi šalicu, stavi na stol i baci papir u smeće.)
- ima teškoća s odgovaranjem na pitanja poput zašto/kada/kako
- ne upotrebljava priloge i prijedloge poput u/na/gore/dolje
- nepravilno izgovara većinu glasova
- govor je s 4 godine još uvijek nerazumljiv
- ne može ispričati jednostavnu priču
- ne može održavati temu razgovora
- ima teškoća s uporabom i razumijevanjem prijedloga (u/na/ispod/iza/ispred)
- nepovezano odgovara na postavljena pitanja
- često radi gramatičke pogreške (npr. Ja crtala kuća. Pas je velika. Vidim tri jagoda.)
- pogrešno izgovara različite glasove i mijenja ih (npr. kuća=tuća, sat-tat, lakat-vakat itd.)
- ispušta glasove i slogove, premješta ih i mijenja unutar riječi (banana=nana, kupati=pupati, lopta=lopa, nokat-notak, klupa=tupa itd.)
- ne rastavlja riječi na slogove
- ne prepoznaje rimu u riječima
- još uvijek ne izgovara pravilno sve glasove hrvatskog glasovnog sustava
- ima poteškoća sa slijeđenjem složenih uputa, odgovaranjem na pitanja, razumijevanjem priča i događaja
- rečenice su jednostavnije strukture i još uvijek se pojavljuju gramatičke pogreške
- pogrešno upotrebljava prijedloge i ne razumije ih
- događaje i priče prepričava nepovezano, ne održavajući temu, izostaju uvod, sredina i kraj
- ne ovladava predvještinama čitanja i pisanja
- ne pokazuje interes za tisak, slova, čitanje, pisanje
Ako još uvijek niste sigurni trebate li se obratiti logopedu, najkraći odgovor bio bi: Potražite stručni savjet logopeda ako postoji bilo kakva sumnja.
Pokaže li se da je kod djeteta sve u skladu s dobi, moći ćete mirno nastaviti poticati djetetov razvoj znajući da ste provjerili i uklonili svoje sumnje. S druge strane, ako se uoči neki oblik kašnjenja ili odstupanja, moći ćete reagirati na vrijeme i pomoći svom djetetu.